Selasa, 13 April 2010

Air Liur Basi dan Khasiatnya...


Credits to HERE n HERE

Khasiat Air Liur Basi
Air liur basi berkhasiat cerna sistem tubuh manusia. Air liur basi yang diminum bersama air biasa ketika bangun awal pagi adalah penawar semula jadi paling mujarab dalam membentuk kesihatan seseorang insan.

Air liur basi yang dipandang jijik menyimpan khasiat khusus bagi mencerna sistem dalam tubuh manusia. Keberkesanan air liur basi bagaimanapun hanya untuk keperluan tubuh badan individu itu sendiri dan bukan untuk dikongsi dengan orang lain. Cara amalannya pula hanya berkesan jika seseorang itu bangun dari tidur dengan terus meminum air putih biasa tanpa perlu mencuci muka, berkumur-kumur atau membersihkan badan.

Sistem rawatan tersebut telah menjadi amalan Rasulullah S.A..W dalam kehidupan harian baginda dan telah dikesan kemujarabannya oleh pakar sains perubatan moden. Nabi Muhammad semasa hayatnya akan meneguk air putih biasa terlebih dahulu sebelum baginda bersugi dan berwuduk menunaikan solat subuh setiap pagi.

Malah fungsi sumber semula jadi pada diri seseorang termasuk air liur basi turut disebut dalam al-Quran serta hadis-hadis Nabi. Ya Allah, bukakanlah ke atas kami hikmatMu, dan limpahilah ke atas kami khazanah rahmatMu, wahai Tuhan Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Wahai Tuhanku, tambahkanlah ilmuku dan luaskanlah kefahamanku. Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku

Komen Aku: 
Lepas ni bila bangun tido jangan terus tuju bilik air, tapi tuju ke dapur. Make sure minum air dulu baru la gosok gigi. Sanggup tak?? Jangan lupa, Rasullah buat tau.... jadi kena la ikut sunnah nabi kita....  

11 comments:

LYaFRINA berkata...

hehehehhehe...
akan cuba try amalkan...
gud info...

LYaFRINA berkata...

hehehehhehe...
akan cuba try amalkan...
gud info...

larra berkata...

hehhehe..bermanfaat rupenyer yek.kene buat ni..

Siti Ruhayu Ab Rahman berkata...

salam..
hai sis ain...
ayu dah lama amalkan tau..hahahahha. mmg aweks muda...hahahahahah

Zaidah berkata...

orang tua kata awek muda...bagus tu...

~aSHa~ berkata...

ehehehe...asha pernah baca gak ttg ni..

tgk je la omputih tu bangun tido mcmne..gitu la, terus bangun dan menuju ke dapur..org kafir pun leh tiru cara Rasul kita kan....tapi mereka tu dlm tak sedar perbuatan meniru cara islam...

sisdee berkata...

tu le slalu lupa nk letak air dlm bilik tido kalau malam...bukan pe.tak kose nak turun ppagi buta ke dapur sbelum ko toilet :p

even klu baby kena kurap susu pun mak kita suruh jilat kat tmpt kurap tu kan...means mmg byk khasiat..tinggal geli ngan tak jek :p

mamalieyna berkata...

hehehe...buat jgn tak buat! hehehe.. tak biasa la..huhu..

~anna&anuar~ berkata...

tp jgn lupe, bersugi @ gosok gigi dlu b4 tido.. ni kang pas mkn mlm terus tdo, jwb nye.................

QuEeN Of 2 Heroes berkata...

hubby selalu ngat wat cam ni....bangun pagi minum air dulu...
tau pun dari dia...mula2 x bese..lama2 ok je..hehe :p

Asz berkata...

hehehe ... mula2 baca cam geli jek ...tp bila dah baca khasiatnyer bagus gak kann ... Insyaallah akan cuba amalkan ... thnx for sharing da info ..

Related Posts with Thumbnails