Isnin, 1 November 2010

Tetiba jatuh chenta dengan dapur gas kaca

credits to fimaco. com.  

Sebelum-sebelum ni aku tak pernah guna dapur gas jenis kaca, tapi sejak dapur gas aku rosak bulan lepas, hubby aku gantikan dengan dapur gas baru....

Dia pilih jenama faber sebijik macam kat atas tu. Rege dapur ni dalam dua ratus plus plus tapi lepas tawar menawar dan bodek membodek dapat la 180 henggit. Paling aku suka tentang dapur ni sebab senang nak bersihkan kotoran lepas memasak. Lap jer dengan kain basah dah pun bersih dan berkilat. Sukaaaaaa tau. 

Bila sentuh bab dapur tempat memasak ni En. Is memang cerewet banyaaaak. Pantang bagi dia kalau lepas masak bini dia tak terus lap. Siappp la berdesing telinga aku menahan panahan bebelan dia. Redhakan ajer la, untuk kebaikan seisi keluarga jugak kan. hehehe...... 

Pssst, agak2 kengkawan macam aku jugak ke? Wajib lap dapur tiap kali lepas masak!! Kalau yang jenis 5-6 kali sehari memasak, fengsannnn wat kerja mengelap jer kan....hahaha 

32 comments:

Ena berkata...

hehhe..cantik gak tu..

betul tu.. ena pun sama.. bukan huby bising ker apa memg ena sendiri tak suka tengok dapur berminyak2 dan masih ada sisa masakan.. sendiri yg sakit mata.. huhu..

Ain berkata...

ena: tapi kadang tu pelik jugak kan, macam mana la sesetengah daripada surirumah ni dapur tempat dorang masak kotor giler...

huhuhu....

~aSHa~ berkata...

asha lak tak sempat siap memasak mmg sambil memasak tu sambil tu lap2...rimas tgk minyak2 berlumuih kat dapur tu..
nak kata dapur asha kemas dok jugak...tapi gitu la asha...time memasak pun tangan ni duk lap2...mana sempat...

abg lak jenis tak kisah...haishhh kita lak bising kalo dia goreng apa2 ke...tak bersihkan...

LYaFRINA berkata...

hehehhe.. lya cuma blh berangan j sbb dh x duduk rmh sendiri. walau rindu tu mencengkammmm jiwa & naluri... teringin nk deko2 rmh mcm dulu...

aeinio berkata...

yelah lepas masak mmg kena rajin lap tapi den maleh... kalau dah dtg maleh lantak laa.. cik abg kalau ada masa dia yg lap...

mzhany berkata...

yer betol,hany pon akan lap lepas masak, ngn dinding sekali lap. hehehe terikut mak hany nye cara la nih ;)

ainnoraini berkata...

pernah jumpe..gi rmh seseorg ni...dapurnye tak tau nak ckp mcm mane...geli pun ade...tapi senyap jer la..nak mkn pun tak lalu..

ainzuryn berkata...

akak dah pakai dapur tu dari tahun 2003. sama umur dgn anak kedua akak, dah 7 tahun. tak penah rosak. senang nak bersihkan.

Lelord berkata...

btul2..lela pun terus lap...x suke la nengok berminyak2. dengan lantai skali mop x suke pijak melekit

al-lavendari berkata...

tak apa kerja lebih sikit ... lap mengelap bawa bahagia.

Softtouch [Hanim] berkata...

mmg sy akan laplah dapur n dinding kat tmpat masak tu..kalu kita biarkan mmg ssh nak berihkan..sbb minyak2 tu dah keringkan...

Ain berkata...

asha: kalau mengelap, selalunya akak mesti tunggu sampai sesi masak memasak siap....

tapi kalau tengah memasak ni, akak suka basuh piring atau bekas plastik yang kita dah guna untuk masa memasak tu...

kalau dapur kita bersih, baru la berselera nak makan apa yang kita masak kan...

Ain berkata...

lyafrina: takpe lya, sementara duk rumah sendiri boleh kemas apa yang patut kat rumah mama lya...

Ain berkata...

aeinio: nasib baik jugak hubby nak tolong kan....

apa yang penting...

KERJASAMA.....

Ain berkata...

mzhany: yup betullll....

dinding sekali jangan lupa....hehehe

bagus didikan mak hany tu, dapat anak yang cintakan kebersihan...

tahniah....

Ain berkata...

ainnoraini: serik pun yer jugak nak makan kat rumah dia kan....

huhuhu....

Ain berkata...

ainzuryn: senang hati ain bila akak cakap dapur ni bagus....

ain baru jer pakai, tahan lama mana tak tau la.

dapur sebelum ni tahan jugak sampai 6 tahun walaupun beli ritu dalam 50 henggit jer. agaknya sbb ain jarang masak, tu yang dapur tahan lama...hehehe

Ain berkata...

lelord: bagusnyaaaaa....

kalau tang mop lantai dapur tu takde la ain buat hari2....

ujung minggu jer buat...huhuhu

Ain berkata...

al-lavendari: tambah bahagia kalau buat sama-sama kan....

Ain berkata...

hanim: betul tu, kalau dibiarkan lama2 jadi melekit dan susah nak tanggal....

lagi la kalau guna dapur yang jenis stainless stell, memang beria kena lap...

huhu...

Joy berkata...

ain, nk lg shining guna spray kitchen cleaner...berkilat gitu ;)

Ain berkata...

joy: masa guna dapur stainless stell ain memang guna spray kitchen cleaner, tapi dapur ni tak guna pun takpe dah...

tu yang terlebih sukaaaaa...

nza berkata...

murah tu....akak prnah guna gak ttp telah dirosakkn oleh along.hu.hu.hu......klik sini
http://4fn1mn.blogspot.com/2009/09/angkara-along-lagi.html

Ain berkata...

kak nza: dapat 1 tips dari n3 akak...

kena la beware dengan benda2 berat, takut berderai pulak dapur ain mcm kes dapur akak tu...

siann along kena marah ngan ibu dia...

honey amour berkata...

cantik dapur baru :) kalau jenis kaca memang senang nak bersihkan..leceh arh kalau lap² tapi tak tanggal kan..

Ain berkata...

honey: memang betul, dapur jenis kaca ni kalau guna kain basah pun dah bersih, kalau jenis stainless stell mesti nak kena sembur dengan kitchen spray baru la minyak senang nak tanggal...

[-suziey-] berkata...

smaa..habit kita sama..everytime lps masak mmg kt wajib lap n clearkan tpt memasaak..rimas la tgk dapur ade kesan minyak n cili tumisan la..msti nk bersihkan..

Ain berkata...

suziey: sonotttt sangat dapat kengkawan yang sumenya kaki pembersih.....

gini baru la besttt....

tahniah untuk kita semua...

TUKANG KATA berkata...

wah2 tahniah :D

kena rajin memasak la utk hubby kak tu ya..

kella berkata...

iyer ler memang ler idaman tu kak.. tapi tak mampu jer.. :)

Ain berkata...

tukang kata: rajin tak rajin belah petang jer berasap dapur akak tu dik...

siang hari mana ada orang kat rumah...

hehe....

Ain berkata...

kella: pakai dapur bese2 pun ok jugak kella, janji apa yang dimasak tu sodappppp hingga menjilat jari...

cuma kalau pakai dapur ni kerja mengelap tu senang la sikit, tak payah nak spray bagai...

Related Posts with Thumbnails