Selasa, 23 November 2010

Pagi Aildiladha...

Aci lagi dak kalau nak bercerita pasal raya haji? Buleh la naaaaa. Awal2 pagi camni kita citer pasai makanan dulu. Aku assume sume dah breakfast yer, so takde la sesiapa yang terliur nanti....

Antara menu yang mak kesayangan kechintaan hati aku masak pagi raya haji lepas.....


Macam-macam adaaaaaa. Kalau sebelum2 ni mak aku wajib masak nasi minyak pada pagi raya pertama, tahun ni laen sikit. Menu utama adalah nasi dagang.....

 Nasi yang cukup lemak dan masinnya.....mabelessss!!

Gulai ikan tongkol wajib la adaaa. Kalau takde, nak makan nasi dagang berkuahkan apa kan. 

 Penyedap rasa nasi dagang semestinya acar timun. 

 
 Nasi himpit Adabi. Kalau dulu nasi himpit pakai tekan jer dalam besen kan. Ingat tak? hehe...

 Kuah kacang


Ketupat palas air tangan mak aku jugakkkk. Dah lama aku belajar nak buat ketupat ni, tapi tak pandai2 jugak. Korang pandai tak?? Ke pandai makan jer makan aku... 

 Rendang daging untuk cicah ngan ketupat palas.  
Ini baru menu kat meja makan ruang tamu. Kat dapur pulak ada selambak lagi tau!!!

satu besen nasi dagang

 satu besen ketupat

DAN.......

 satu besen tapai...

Jemput la makan....hehe. 



30 comments:

~aSHa~ berkata...

meriah jugak raya haji kat umah akak ye...

kat kampugn sy biasa2 je...takde makan hebat2 sgt..

yg penting nasi dagang tu akak buat ke? ehehehe

Zaidah berkata...

suka nasik dagang n ikan tongkol...hmmmmm yummmyyyyyyy

kella berkata...

aci.. memang aci sangat! sebab kita pun baru nak keluarkan entry pasal masak2 ritu.. hehehe... terlambat sudah.. huhuh...takpe.. layan je..

wah..byknya makanan! kalau kita tahu ada nasik dagang, kita pi terjah je! tapi... err... jauh pulok! huuu...

kakcik berkata...

Nyum nyum... nasi lemak dengan gulai ikan tongkol.. sedapnyeeee.... :)

Ain berkata...

asha: bertuah ler kalau akak pandai masak nasi dagang tu sha, akak tau makan jer....

haha...

idah @mama izzya berkata...

alamak idah lum brekpes lg nih..lapo wase..nasi dagang satu...

Ain berkata...

zaidah: kalau datang terengganu nanti inform la ain, kita makan nasi dagang ramai2....

mesti seronok kan....

Ain berkata...

kella: tak dapat singgah makan, singgah jamu mata pun ok la jugak kan.....

Ain berkata...

kakcik: bukan nasi lemak kakcik, nasi dagang....

hehehe...

Ain berkata...

idah: idah punya pasal, 3 pinggan akak kasi.....

makan sampai kenyang tau...haha

LYaFRINA berkata...

NASI DAGANG TU CEDAPNYER..
SUKA MKN DGN KEPALA IKAN AYA & LADA JARUM Y KAT DLM KUAH DIA TU..

LYA THN NI XBERAYA SBB ASYA X SIHAT

Softtouch [Hanim] berkata...

meriah haaa lauk pauk raya ain..sedpanya nasi dagang....mmg kenelah ngan gulai ikan tongkol nie...sy pun sama reti mkn jer ketupat palas

Lia berkata...

lama tak makan nasi dagang.. terliur lak bila tgk.. hehe

Mak Su berkata...

wow! marvellous! maksedare maksu yg rajin buat tapai tu dah terlantar sakit... hu hu hu

hans berkata...

sedap nampaknya
den makan laksa ari tu
layan
hohoho

P/S : Jom Jalan - Jalan Cari Makan Di Kedai DENAI dekat Menara UOA Bangsar

cheqna berkata...

sedapnya...

en_me berkata...

meriahnyerr uoolsss..

[-suziey-] berkata...

klu kita menu wajib pagi aidiladha adlh ketupat rendang..hiks..

az rina a.k.a jaijina berkata...

meriah ngan makanan..eh, mil rina pon selalu gak buat tapai..asal raye je adelah tapai..asal ade tapai jek raye, hehehe..

zue @ annaleeya berkata...

sedapnya nasi dagang.... suker sgt2... lagik satu tapai tuh klu letak dlm fridge... pastuh mkn sejuk2... perghhhhh.... sedapnya...

Fieza79 berkata...

meriah nya makanan kat sini...plng suka ketupat dn tapai...fuhh best arr...

sarah-najwan berkata...

tang tapai yg last paling mabeles..letak lak dlm peti ais..

seme menu sedap..terliur weh nasi dage tu..huhu

Ena berkata...

kalo raya kat kg umah mak ena kan.. semua menu tu wajib ada di pagi raya..

uwaaaaaaa..

hehe..

Nia berkata...

wah,...ni buat rindu kat nasi dagang mak mertua ni..hehe

Mata Hati berkata...

nasik dagang tu yg paling membuka selera. rasa mcm baru semalam makang nasik dagang tapi dah seminggu lebih rupanya... kena cari nasik dagang pagi esok

Mykhalish berkata...

ahahaha...tidakk...nasi dagang... tapai.. nasi himpit leh tahan lgk, sbb br pas mkn td. huhu... nak minta pos ke mari bole?? *wink*wink*

shi3la berkata...

wohhooo banyakk nyerr menu..*kagumm*

uwaaaaaa tapaiiiiii..haku sukerrr...!!!

Joy berkata...

nak ketupas palas!!

kakyong berkata...

sedapnya nasi dagang.. pendek kata semua suka lah...

raya baru ni x dpt rasa...

mamalieyna berkata...

jelesnya tengok menu besttt...tmbh2 ketupat palas tu..tetiba teringat mak..hukhuk..seb baik baru2 ni dpt merasa gak, kakak buat! ^_^...eh eina reti tau balut ketupat palas tu, cuma kdg jd betina kdg ok la jantan..ngee..

Related Posts with Thumbnails