Isnin, 29 Mac 2010

TERDAMPAR DI PERAIRAN PAKA

Balik kerja petang tadi aku ngan hubby sempat singgah kejap kat tepi pantai....

Bukan singgah untuk mandi laut atau makan kopok lekor, tapi sebab nak tengok tongkang ngan bot tunda yang terdampar kat situ..... 

'sebijik tongkang ngan sebijik bot tunda'

'gerun aku tengok  tongkang sebesar ni' 

'close-up bot tunda' 

 'kru yang sedang berhempas pulas'

Dah macam pesta pun ada bila tengok ramai yang mengerumuni pantai....

Macam mana tongkang ngan bot tunda ni tersasar ke pantai idak ler aku tahu, tapi kalau ikut permerhatian aku kemungkinan disebabkan ombak besar.....

Aku pun pelik dengan keadaan cuaca sekarang, nak kata musim tengkujuh memang tak la kan, tapi ombak punya la tinggi menggunung....

Paras air laut pun aku tengok naik semacam..... Agaknya semua ni disebabkan oleh pemanasan global.... 

Semakin panas dunia, semakin banyak ais yang cair dan semakin tinggi la paras air laut kita..... 

Betul ke teori aku ni?? 

p/s: to lya, tau tak camne dorang nak pindahkan balik tongkang ngan bot tunda nie.... serius nak tahu tau!! 

28 comments:

Ena berkata...

takut pulak bile fikirkan keadaan bumi kite yg dah semakin tua nie..

Ain berkata...

ena: entah sempat ke tidak la cucu cicit kita nikmati semua keindahan ni kan....

kita semua kena lakukan sesuatu.....

bertindak dari sekarang sebelum terlambat....hehehe...

kalau sorang jer yang buat tak jadi kan ena, kena la ada muafakat dan kerjasama dari semua....

al-lavendari berkata...

bila air pasang semula nanti, selesailah masalah tu ! agaknyalah.

dah mula jawab tag jiran sebelah lum ?

mamalieyna berkata...

weei mmg takut gk tgk keadaan tongkang besar terdampar cenggitu kan..ombak besar la tu..! huhu..

LYaFRINA berkata...

hehehheeh.. tokang ni Flate State mana ni ain???
Haritu pnah gak tokang masuk docking kat dry dock cni.. Tapi kalo dh tdampar gitu no komen la... hehehehheee.. x tbelajo part tu dulu2.. Tp... biasa guna Tug boat kan..kes ni siyes xtau..sbb da naik k pesisir pntai ni.. msti rosak habis propeller.. kalo rosak mcmnana la nk gerokknnya..

**tp skala-skali vblh tgk real best kn..depan2 mata..da mcm pesta plok.. Meriah..

LYaFRINA berkata...

Ehhh,, bru prasan.. tug boat da ada.. ntah la..cabut skateh-skateh ar susoh sgt..

**Tapi heran mcmna blh tsasar k pesisir ni..sbb kalo ikut tongkang ni msti la duk kat kaw laut dlm.. dia ada draft kn .. nytah la.. ni mgkin juga kuasa alam..Kukuasaan Allah.. ye la kalo tgk laut tu mcm bgelorakn??

**Takot sgt bila da pikir k tahap ni.. mgkin peringatan jugak utk kita semua..

Nida berkata...

Bagaimana agaknya kalau ikan paus yang terdampar.. agak2nya dah macam karnival kat situ kot :)

Ain berkata...

al-lavendari: lama uncle tak singgah sini kan....

hari ni tongkang ngan bot tunda tu still tak bergerak lagi....

payah kot nak alihkan semula sbb dah terdampar atas pasir pantai....

pasal tag dr jiran sebelah rumah saya yang cantik manis tue, saya dah dpt pelepasan sbb saya dah janji nak rasuah lempeng kelapa....hahhaha....

actually saya dah pernah buat tag tu sebanyak 2 kali sblm nie...

ulang suara.... 2 kali yerk!!! hehehe....

takkan nak buat lagi sekali kot... kang takde yang sudi baca nanti....

Ain berkata...

mamalieyna: memang takut sbb sblm ni pernah tengok dari jauh jerk....

bergegar tongkang tu tiap kali kena hempas ngan ombak....huhuhu...

Ain berkata...

lyafrina: tak perasan plak semalam tongkang tu plate mana, tapi tug bot dari port klang....

ada 3-4 bijik tug bot lain yg try tunda tongkang tue, tapi tak nampak gerak pun tongkang tue...

kalau gerak pun sbb kena hempas ngan ombak jer....

ain rasa tongkang ngan tug bot ni tersasar ke pesisir sbb kena tolak ngan ombak kuat....

laut memang bergelora mcm musim tengkujuh tue...

Ain berkata...

nida: so far takde lagi kot ikan paus yang mati kat pantai paka nie...

mayat manusia terdampar pernah la orang jumpa...hehehe..

LiNda berkata...

a'ahlah...

Petang semalam saya gi Dungun . Omak dia memang kuat .

eh..eh...nak gi tengoklahh...

Anje a.k.a Mama_Aqish berkata...

uik ada tongkang...dari mana lah agaknyer tu ek....

zue @ annaleeya berkata...

camner sebapok tongkang gitu bulih terdampar kt pantai yer???? cmner nak gerak balik tuh??

QuEeN Of 2 Heroes berkata...

rindu nak balik kampungggggg....nak lepak tepi pantai makan kpok lekor....huhuhu :(

QuEeN Of 2 Heroes berkata...

rasanya kena tunggu air pasang gak tu baru bole alih... andaian saye.. :p

Ain berkata...

sis linda: bawak la anak2 gie belah ofis ain nie....

betul2 belakang homestay fae tue...

~aSHa~ berkata...

uish riso plak sy ni...dah la sy ni dekat dgn laut..kiranye bukak pintu terus jejak air laut dah...bahaya bahaya...

Ya Allah berilah kesemptan aku bertaubat...menikmati dunia ini dengan anak2 tersayang

Ain berkata...

anje: kat sini memang banyak tongkang, tapi ni kali pertama kes tongkang tersasar ke pesisir....

kena tolak dek ombak besar agaknya....

Ain berkata...

kak zue: dengar citer tongkang tu dah terbalik....

nanti kalau konfirm, ain story lagi k....

Ain berkata...

nadia: kalau balik kampung singgah paka k....

tongkang ni dah bocor rasanya dik, makin payah la nak alih sbb betul2 nak naik ke pantai dah...

Ain berkata...

asha: jangan fikir sangat sha...

akak pun sama la ngan awak, dua tiga jengkal jer dari pantai nie....

kalau dah sampai ajal kita, kat mana2 pun boleh meninggal kan....

semoga kita semua dibawah lindung dan rahmat allah sentiasa....

honeylanz berkata...

skrg musim ombak kuat kan... sbb ms balik besut hr tu.. x boleh mandi manda kt pantai bukit keluang....ombak jenis yg "menarik" tu..takut!

Mak Su berkata...

ada ribut kuat kot

Ain berkata...

honeylanz: betul tue....

dekat pantai teluk lipat hari tue ombak gedebussss sampai atas jalan....

Ain berkata...

mak su: mungkin jugak la mak su...

ribut kat tengah laut kan...

nza berkata...

wowwwwww...(dgn mulut trlopong ala2 jakun gitu)besarnyaaaaaa!!!!!

Ain berkata...

kak nza: dah tenggelam tongkang tu kak....

tak tau la mcm mana....

nasib baik tak kena paip gas petronas tau....huhuhu....

Related Posts with Thumbnails