Isnin, 22 Mac 2010

Gosok La Gigi Sayang....

Setiap pagi, kalau mandikan si dara sarah aku mesti tension. Gerammm betul bila masuk bab nak gosok gigi dia. Puas aku suruh dia nganga takde nya dia nak ikut cakap mama dia neh... 

Yang peliknya, masa kecik2 dulu, kemain enjoyy lagi kalau dapat gosok gigi. Siap nak makan berus gigi lagi.....

 
 'kan elok kalau seronok gosok gigi macam nie'

Dia punya bijak nak ngelak kena paksa gosok gigi ngan aku, asal nak mandi jer, dia nak mandi ngan abah. Sah-sah la terlepas kena paksa gosok gigi kan. Abah memang takdenya nak paksa anak manja dia nie...

Kalau nak pakai baju pun sama. Abah jugak jadi mangsa. Nak tak nak aku kena tunggu taim abah dia takde. Tak dapat gosok gigi dia kat bilik air, taim pakai baju aku sental puas-puas. Gerammm tengok gigi tak bergosok tue... 

Bukan kata aku tak gunakan psikologi masa nak gosok gigi sarah nie. Siap nyanyi lagu 'Bangun Pagi gosok Gigi' tu haaa.... Agaknya sebab suara mama dia ni sumbang, tu yang dia buat endah tak endah jer....Adoiyaaaaa.....

 
 'nak kena ikat macam ni ke?'

Pleaseee la sarah, jangan la berterusan wat perangai cenggini. Sakit jiwa mama kalau tengok gigi sarah rosak nanti tau.... huhuhu......   

p/s: pict. credits to google 

33 comments:

lily azliyana @ mama zara berkata...

sbnrnya sy pon ada mslh yg sama..Zara mcm tk berapa suka gosok gigi.asal berus kan gigi die, tros dikais2nya ubat gigi tu dr dlm mulut (guna kodomo lion). klu kasik berus kosong plak, die sibuk nak pegang sndiri. bile dh pegang sndiri tu paham2la, mananya nak bergosok bebetul..huhu

LYaFRINA berkata...

Itu ar.. ssh nyer... Asya nk buat sndiri.. Tp dia bkn pndai pon.. dah la berus gigi guna y blakang berus tu.. Bila nak buat mula ar ngamuk..
Tapi.. ada satu cara,... dh jadi sikit ni...
lya kna gosok gigi skali.. bila lya nganga mulut... dia ikut .. pahtu lya brus gg lya, sblah tgan g gigi asya..
hihiii ssh wei...

Mama_Aqish berkata...

sama la cam aqish...kalo nak gosok gigi mesti nangis dulu pastu aqish redha je giginyer di gosok oleh mama....dari tecik kena terapkan amalan rajin gosok gigi..

Ain berkata...

mama zara: tu la, susah giler kan...

nak marah karang dia majuk terus lagik niaya...

kalau ain taruk ubat gigi kodomo tu, sarah terjelir-jelir mcm pedas...

mesti auta dia nak mengelak kan...

honeylanz berkata...

ery dah ok dah taim berus gigi. has ckp dgn dia bukak mulut..mama nk tgk gigi...eiii..ada yaik...meh mama gosokkan ;)

Ain berkata...

lyafrina: selalunya akak mandi dulu, jadi mmg takde la aktiviti gosok gigi sama2 nie...

tapi akak selalu gosok gigi dia masa mandi saing ngan danish... so abang jadik model...

sayangnya model tu pun rongak sbb suka hisap puting botol susu waktu tido...

setakat ni memang stress nak pujuk dia...

nanti akak nak try abah dia plak jadik model gosok gigi... mana tau ngan abah sarah mau...

Ain berkata...

mama_aqish: masa kecik dulu sarah memang suka gosok gigi...

asal masuk bilik air jer terus mintak berus gigi...

lepas mandi pun nak gosok gigi lagi...

bila dah besor ni jadik liat la pulok...huhuhu...

Ain berkata...

honeylanz: ain pun dah cuba cakap ngan dia macam tue...

tapi tak jalan has...

agaknya sarah tak faham ain cakap apa...

kalau kita mengumpat dia, tahu pulak dia kecik hati dan nangis...

♥Azie♥ berkata...

waaaa ain pro kita serupa...azie jenuh marah si nonie & erin..ssh betul nak gosok gigi.

Ain berkata...

azie: jangan marah2 azie, nanti dorang lagi culas nak gosok....

jom kita carik petua mcm mana nak jadikan gosok gigi ni aktiviti menarik untuk dorang...

biar dorang enjoy mcm mandi buih sabun....

Shida berkata...

ain,shida pun ada masalah yg sama dgn si Dina ni..masa Am dulu,ok jer...tiba si girl ni,payah plak nak gosok gigi..tiap2 hari nak kena nyanyi lagu 'bangun pagi...'huhh...
btl la,kalo dgn papa,mesti terlepas gosok gigi..naper ek???hehehe...diorang mls layan agaknyer...

Ain berkata...

shida: sama la ngan ain...

danish dulu, nyanyi lagu 'bangun pagi' dia dah semangat nak gosok gigi...

sarah nie, buat pape pun mmg tak jalan...

orang laki malas nak pujuk2 agaknya... takmo gosok sudahhh.... hehehe...

CRAZYBEAUTIFUL88 berkata...

samelah ngan anak sulung akak, same problem

Ain berkata...

crazybeautiful88: thanks singgah sini kak,

kita dulu mcm mana la agaknya kan....

susah gosok gigi macam dorang jugak kot....hehehe....

sisdee berkata...

ain rasanya nama maisarah memang camtu kot!!! heheheheh...

sarah saya pun dulu camtu..mcm2 gaya saya buat..pujuk2 smpai satu tahap saya kata sape gosok gg dpt gula2 tp lama2 dia tak heran pun sbb sah le saya tak kasi kan pas gosok gigi heheheh...

tp terlepas gak SENGAL saya nie pegang kepala dia gosok kasi bersih gg hahahhah...
ni dah 3 tahun tak henti2 lak nk gosok gg jek..esp klu beli berus gg baru :p

Zaidah berkata...

ANAK ZAI YANG dah besar pun kekadang kena cakap baru berus gigi...memang payah diorang nie nak berus gigi...mcm ade emas dalam mulut tu...

ibu_arifa berkata...

samelah dgn Dalila..buat kita ni naik angin jer tiap2 kali kena paksa gosok gigi..abah dia ada, leh lah dia mengelak..abah xsuka dalila nangis2 bila dia ada kat umah..nk happy2 jer :P

zue @ annaleeya berkata...

nampaknyer seme para ibu nih ade masalah same kan??? same jelah mcm Airel... bila kita nak gosok, dia nak gosok sdiri... klu ummi nak gosok tak bg... susah btoi...

Ain berkata...

sisdee: ain pun pernah cakap nak upah gula2 klau dia gosok gigi, tapi dia wat dunno jerk...

takmo jugak bukak mulut....

agaknya bila dah besar sikit, dorang berubah kan....

mungkin lebih faham kenapa perlu gosok gigi tiap2 hari....

Mak Su berkata...

alhamdulillah baby w senang jer nak ajar dia berus gigi and to maintain :)

Ain berkata...

zaidah: kalau emas boleh gak kita jual kan...hehehe...

kalau yang dah besor sket ni, ain rasa kita kena tunjuk kat dorang rupa gigi rosak yang paling tragisss.... biar dorang takut...

Ain berkata...

ibu arifa: besar betul dugaan nak didik anak2 ni kan....

ini baru bab gosok gigi, bila dorang dah remaja remaji nanti, tak tau ler camne...

Ain berkata...

zue: betul tue...

bila dah dapat berus gigi, bukan gosok pun, main jerk lebih....huhuhu...

Ain berkata...

mak su: bestnya kalau sesenang baby W....

apa tips mak su pakai ya...

shi3la berkata...

Danial takder masalah lagik setkat nih tapi tuh pon haku usik diyer kalo tak gosok gigi ader ulat dalam mulut...haku hambek modal ulat jerk sebab diyer takut ulat..huhu

nanti kalo dr kecik tak latih gosok gigi kang gigi cepat jer ropong hahh...tak chantek la sara oiii....



wehh ko makan jeruk jerk tgh ari..giler kentang tulll...haku tak dapat bayangkan haku makan jeruk jerk mau mengelupur lapor lepas tuhh..ntah-ntah pitam terusss....

nza berkata...

anak2 trkadang xsuka gosok gigi la.....
Nie anak manja abah la ye....

Ain berkata...

shi3la: kalo aku usik dia ngan ulat, lagi la dia takmo gosok gigi pasal dia suka kalau jumpa ulat nie....

kang dia bela ulat dalam mulut dia, mama plak pengsan nanti...

sarah ni nama jerk pompuan, dia punya berani kalahkan lelaki... ulat ke semut ke relaks jerk dia sentuh.... siap wat main aku tak tahan tue....huhuhu...

tak heran la kan, nape badan aku ni mcm lalang..hehehe....

bedal jeruk tu pasal malas masak....hahaha...

Ain berkata...

kak nza: tu la kak,

masa kecik dulu, sarah ni pantang jumpa berus gigi.... memang suka sesangat...

bila dah besar sket ni, tiba2 plak berubah angin....

kena paksa pun takmo jugak bukak mulut...

~aSHa~ berkata...

dulu ada masalah yg sama gak...
kalo nak gosok pun dia nak pegang sendiri...bukannye gosok pun kalo pegang sendiri..di makan nye ubat gigi tu...mintak plak lagi..huhh..

tapi bila dia masuk taska YPK tu...dia start nak la ikut skit gosok gigi..

eh si sarah tu sama je dgn mdm 1 + 2....kalo dgn papa dia..sure tak gosok gigi..kadang2 je bila di pesan...gigi mdm1 tu mmg dah rosak...sbb dari kecik payah..dah besar ni bila cekgu pesan baru nak

Ain berkata...

asha: akak frust ngan taska neh....takdenya dia nak tolong gosokkan gigi sarah tue....

mungkin sebab akak selalu mandikan sarah setiap kali nak anto dia gi taska... so aktiviti gosok gigi ngan teacher kira terlepas la...huhuhu...

danish pulak, every week ada aktiviti gosok gigi kat tadika...

ada jugak check-up gigi every year dr klinik kerajaan...misi datang buat check-up kat taska dia...

abang senang la sikit sbb kita cuma perlu ingatkan jer, kalau adik susah giler... memang tercabar dan tergugat kesabaran....hahaha...

Asz berkata...

ain ... kita ada masalah yg sama, sejak ammar kluar spital baru nih dia xmo gosok gigi lagi dah ... tiap2 pagi rasa cam bersilat bila mandikan dia ... camne nk buat ehhh???

Ain berkata...

asz: jom kita pakat carik jalan penyelesaian....

sesiapa yang jumpa nanti, sukacita dipersilakan buat n3....

sharing is caring kan...

job berkata...

徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社

Related Posts with Thumbnails