Sabtu, 23 Oktober 2010

Presenting..... My Kek Gula Hangus

Sepertimana yang aku janjikan pagi tadi, moh la kita pakat cuci mata. Nak ajak korang makan sekali pun jauh beribu batu la pulak kita ni kan.


Apa macam??? Jadi sarang lebah ke sarang labah-labah.....hahaha......

Bahan-bahannya:

1 cawan gula
1 cawan air panas
1 cawan tepung gandum
1 cawan susu pekat
2 sudu teh soda bikarbonat
4 biji telur
2 sudu besar mentega 

Cara-caranya: 
 
1. Masak gula dengan api sederhana hingga hangus. Masukkan air dan masak lagi hingga gula cair. Masukkan mentega. Sejukkan.  
 
2. Pukul telur hingga betul2 kembang dan pekat. Masukkan susu pekat ke dalam telur tadi, kacau sebati. 
 
3. Ayak tepung dan soda bikarbonat. Masukkan kedalam adunan sedikit demi sedikit.  
 
4. Akhir sekali, masukkan air gula yang dah sejuk. 
 
5. Perap adunan lebih kurang 3-4 jam. 
 
6. Bakar dengan api sederhana 160-180 selama 1 jam"
 

11 comments:

Siti Ruhayu Ab Rahman berkata...

kak ain
tahniah..mmg menjadi..

Lelord berkata...

pheeweeettt...huhuhu mampu tengok je dari jauh

Lana~Bulu berkata...

makan tengah suam2 dgn ayaq kopi sedap kot..hee

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ tinieƸ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♥●•٠·˙ berkata...

pewitttttttt
sangat menyelerakan
sedap oh
ai like

az rina a.k.a jaijina berkata...

slrupp, sedapnye..
nanti anta sikit sini ye, ngeh²..

CatlinaFly berkata...

mak ai..kak ain..sedap nye kek gula hangus..dulu sy tak suka tapi lepas MIL buat ,terus terpikat!

Mama Fiyan berkata...

nyam nyam nyam.....mkn dgn teh panas lagi sedap...

LYaFRINA berkata...

lya pgil kek sponge..

dulu slalu tlg kakak n abg ipar buat kek ni.. time raya j.. dia org laki bini buat. bkn utk d jual, tp bg kat anak beranak..

abah_izz berkata...

samala pulak menu minum petang ni..pagi tadi buat...baru siap..mmmm

LiNda berkata...

Nak cuba try test ...

tkasih resepinya ...lalala

nza berkata...

nasib baik br lepas sarap...kalu idak mau meleleh air liur nie.....

Related Posts with Thumbnails