Isnin, 5 Julai 2010

Kacang oh Kacang....

Siapa kat sini tak kenal kacang ?? Memang nak kena la tuh!!

Yang ini bukan kacang cap tangan tapi kacang cap panjang......hahaha


Cuba perhatikan betul2 yang color merah tue, pernah tengok tak?

 'close-up sikit'

Aku mengaku aku memang jakun sikit. Kalau kacang panjang yang aku selalu tengok dan pernah makan yang kaler ijo jerk, lain kaler memang tak pernah jumpa. 

A little bit surprise bila balik rumah mak hari tue, mak bekalkan kacang panjang kaler merah nie.... biar betik!!

Papepun dah selamat aku masak lemak petang semalam. Rasa dan rupa dia lepas masak sama jer dengan kacang panjang ijo tue. Sedapppp la jugak sampai abih nasi satu periuk......hahaha 

21 comments:

LotsOfLove-Pearls berkata...

Dearie Kak Ain,

Lunch tadi makan sayur kacang panjang.
Sedap dan suka makan kacang panjang.
hehehe..

LYaFRINA berkata...

1ST TIME NI TGK KCG PNJG KALER MERAH.. INGTKN KCG PNJANG TU KECUT Y JD G2,, ADE EYHH KALER TU?? X PENH JUMPA LAGI NI..

LanaBulu berkata...

Teman rasanya pernah nengok kacakng panjang kala tu..tapi dah lupa bila..dan tak ingat kat mana..
Makan ..belum pernah lagi..
kalau ye pun kak Ani ni..
dah siap masak emak tu..habaq laa sama dgn kita orang...
nii,,..tidak..
bila dah habis seperiok baru habaq...
tak patut...

Ain berkata...

lol: dearie, menu kita sama la tengahari nie....

akak makan nasi sup plus goreng kacang panjang plus ikan keli goreng plus sambal belacan....

berapa banyak plus daaa....

hahaha....

Ain berkata...

lyafrina: ada benih khas untuk kacang kaler ni....

ayah ain dapat dari kawan dia, tak tahu la pulak mana kawan dia beli...

Ain berkata...

lanabulu: agaknya pernah tengok dekat cameron higlands kan?

kawan ain cakap dia pernah tengok kat sana....

psst, cuba tanya ngan jiran ain kot2 dia belum masak dia punyaa, boleh la mintak semangkuk....

hehehe....

Kniedaz berkata...

mcm xleh terima kenyataan je ada kcg pnjg warna merah...

Softtouch [Hanim] berkata...

sy pun jakun gak...xpernha tgk kacang pjg warna merah..nape yer dia merah ain?

Ain berkata...

kniedaz: tu la, mula2 macam tak caya jugak, tapi nak tak nak kena terima sebab benda tu dah depan mata...

[-suziey-] berkata...

aahla kt pn jakun gk ni..kacang tu mmg wrna merah ke? ajaib la..hehe

Ain berkata...

hanim: dia jadi warna merah sebab benih dia benih kacang panjang merah....

baru lagi kot kacang panjang kaler nie....

al-lavendari berkata...

uncle nak komen 3 perkara.

1. kacang panjang ni pelik sikit. walau dah di potong pendek pun dan jadi lauk, orang tetap panggil lauk kacang panjang.

2. cantik kaler dia seakan2 kaler blog ain. hehe

3. kalau boleh jangan guna perkataan jakun. takut nanti ada orang/kaum yang terasa.

Ain berkata...

suziey: haah, memang kaler dia camtu...

bila dimasak, kaler dia bertukar hijau gelap sikit....

rasa menten sama...

Ain berkata...

al-lavendari: uncle, kalau kacang buncis mana pulak dia dapat nama ya...

nak kata kacang tu buncit, kempis jer ain tengok....

hehehe....

tuan tanah tak perasan pun kaler kacang tu sama ngan kaler blog dia....hahaha...

pasal komen no. 3 tu kan, kalau kita tak bermaksud nak sakitkan hati mana2 kaum, kena buat pengakuan maaf secara terbuka jugak ke?

tak pernah terfikir pulak ain perkataan jakun tu ada kaitan dgn kaum kat negara kita nie....

selain dari jakun apalagi perkataan yang sesuai agaknya ya...

kena mintak tolong pakar bahasa nie....

huhuhu....

lily azliyana @ mama zara berkata...

hehe..sy pon jakun gak tp pernah nmpak kacang pnjang merah nih..=p

nza berkata...

seumor hidup nie la first time akak tgk kacang colour merah nie....pelik!!!

Ain berkata...

lily: ain pun pertama kali tengok dan makan kacang panjang kaler nie....

Ain berkata...

kak nza: pelik tapi benar belaka...

hehehe....

ayah ain tanam pokok kacang ni kat belakang rumah....

benih dapat dari kawan dia...

mamalieyna berkata...

kaler dia nk meroon gitu kan..?..kt kg eina ada dedulu..lama tak tengok..^_^

nieda berkata...

serius tak pernah lagi jumpa kacang panjang kaler merah..

idah @mama izzya berkata...

aii..aritu pak mertua idah tanam kacang panjang kaler merah tu...
pestime gak tgk...

Related Posts with Thumbnails