Rabu, 3 Februari 2010

PELIK TAPI BENAR

 

Lagi benda pelik yang abang aku jumpa...

Ikan keli albino terperangkap sesama ngan ikan keli biasa dalam bubu yang abang aku tahan kat paya...

Kejadian ni berlaku waktu musim tengkujuh hari tue....

Bezanya ikan keli albino ni ngan ikan keli biasa, misai dia ada dua..... warna sah-sah la putih kan, kalau tak takde la orang panggil dia albino plak....

Selalunya kan, bila kita tahan bubu kat sesuatu tempat tue, sekiranya hari pertama kita dapat hasil yang banyak, hasil tersebut akan berkurang pada hari berikutnya.....

Anehnya di tempat ikan keli albino ni ditemui, semakin hari hasil tangkapan semakin bertambah.... berpuluh ekor masuk dalam bubu sekali tahan (faham ke korang apa aku cakap ni erk)..........

Menurut citer abang aku, lepas 3 minggu baru ikan keli ni mati.....

35 comments:

ONE ZABA berkata...

rambut aku ni pun dah mula albino....hehh...hehhh!!!

Softtouch [Hanim] berkata...

ooo tu rupenya..pernah dgr kdg2 org p memancing ni mcm2 benda pelik yg dia jumpe..kdg2 misteri...bahagian masing2 kan

honeylanz berkata...

oh.. keli pun ada yg albino rupa nye..

Ain berkata...

En. One: uncle kena pi yunnam tue... kasi rambut color hitam balik....hehehe....

Ain berkata...

Hanim: betul tue,

bagi suami yg isterinya tengah peknen, kena sentiasa beringat....

orang tua2 cakap takut baby terkenan pulak....

Ain berkata...

honeylanz: ain pun baru tau has....

baru jer tengok pic. ni sabtu lepas time balik rumah mak....

AiSHieY berkata...

Wow...ade gak spesies albino ek...adela hikmah die tuh...kite xprasan...

~aSHa~ berkata...

ish masa mula2 baca tu..terasa pelik plak ada ikan albino....bleh makan tak n? akak cuba makan tak?

** Perfect Love ** berkata...

ikan ni tak cukup darah merah ni kak ain ;-p hehe kalau kita makan gaka2 ada efek tak ??

Ain berkata...

aishiey: betul cakap shieda, ada hikmah disebaliknya kan....

murah rezeki pun ya jugak sbb esoknya dapat lagi banyak ikan....hehehe....

Ain berkata...

asha: abang akak bela ikan ni....

sayang nak makan agaknya sbb dapat ikan pelik kan....

3 minggu lepas tu ikan ni mati...terkena cuaca yg agak panas sbb lupa nak tutup jaring dia....

Ain berkata...

perfect love: bukan sbb tak cukup darah merah, tapi sbb ikan ni dah tua.... agaknya la....

kalau makan takde efek apa2 kot, sbb dia sama cam spesis ikan keli yg lain..... color jer yg berbeza....

KV berkata...

ooh, pestaim tgk

atie berkata...

Salam Ain..

Suka makan ikan keli tapi kalau ikan keli albino nie tak larat lak akak nak makan....

nza berkata...

putih gebuzzz gitu..ttp kesian lak cz dh xrupa ikan keli dh....hu.

Ain berkata...

kv: aku pun...

Ain berkata...

kak atie: sama la kak, macam tak sanggup jer kan nak telan....

sedapppnya ikan keli masak sambal.....huhuhu....

Ain berkata...

kak nza: 'dia' yang teristimewa kan kak....

bukan senang nak dapat kulit putih gebuss mcm tue....

Az Rina berkata...

ikan pon ade albino ek kak? leh makan ke ni?

Ain berkata...

az rina: tu la, akak pun 1st taim tengok...

boleh makan rasanya kot, janji ikan....hehehe...

LYaFRINA berkata...

aiseyyyy...
ikan kelipon ada albino???
ingtkn ular sawa j??
mmg unikla ciptaan Allah swt

Ain berkata...

lyafrina: kun fayakun....

macam-macam benda pelik ada kat dunia nie....

mungkin ada hikmahnya disebalik semua kejadian tue....

QuEeN Of 2 Heroes berkata...

1st time nengok keli kaler putih...

LotsOfLove-Pearls berkata...

Dearie Kak..
3 minggu?
hebatnya dier..
Huhu..

*Kak, rumah baru ni lawa..
Suka..

kakzie berkata...

kejadian ciptaan Ilahi...
salam Ain lama tak singgah komen..ari ni bawak notebook sendiri laju sikit so leh la singgah2 komen...cantik rumah baru awak....

Ain berkata...

nadia: pelik kan, tapi tak mustahil sbb sumenya ciptaan tuhan....

Ain berkata...

lol: itu sebab terkena panas matahari...

kalau betul penjagaannya, mau ikan ni bertahan 3 bulan.... hahaha...

cantik ke dearie, tak macam rumah buruk ke?

orang pertama puji rumah ni chantek tau.... thanks....

Ain berkata...

kakzie: salam kak, lama tak singgah sini kan...

akak sihat ke? ain pun mcm lama tak singgah blog akak...huhuhu....

nanti ain balas kunjungan k....

ikan tu memang jarang orang jumpa, tapi tak mustahil kan...

bermacam benda pelik kat dunia ni ada... hehehe....

Nida berkata...

Teringat kata pensyarah Nida dulu.. haiwan kalau Albino jadi perhatian sebab keunikannya.. tapi manusia kalau Albino mintak dijauhkan dari keturunan...

Zareda Norman berkata...

memang peliklah ain... nak makan pun ngeri kan

Ain berkata...

nida: mereka yg dilahirkan albino mesti rasa rendah diri kan.....

jangan masyarakat sisihkan mereka sudah la...

kesian dorang.....

Ain berkata...

kak zar: memang ngeri kak...

tak tertelan rasanya....

tunbegia berkata...

ikan keli nak jadi ikan belut,

salamm,

Ain berkata...

tun begia: ye ke?...

tapi belut still warna coklat apa....

PROJEK KELI KANVAS berkata...

Salam 1 Malaysia :)...nk tahu info sempoi dan best pasal ikan keli...mai singgah sini
http://kelipenang-aquamutiara.blogspot.com/

Related Posts with Thumbnails