Ahad, 29 Ogos 2010

Pagi Yang Memenatkan.....

Pagi semalam merupakan pagi yang begitu memenatkan buat aku dan en. somi. Jenuh kami berkelah kat dapur sampai ke tengahari. Semuanya gara-gara sinki yang tersumbat dan banjir di bahagian dapur...


Sebelum kejadian nasib baik aku dah siap basuh semua pinggan mangkuk. Bila air bilasan pinggan lambat mengalir keluar, aku pam la sesedap rasa. Lepas kali ketiga pam, air dalam sinki makin kurang. Waktu tu boleh pulak aku tak sedar air kat lantai penuh berkubang. Menjerit sakan la panggil en. somi sebab dah tak tahu nak buat apa. 

Nampak jer dapur rumah penuh dengan air, apalagik!!! Menanahhhh telinga aku dengar en. somi membebel......

"itu la, dah bape kali abang pesan, sisa makanan jangan buang dalam sinki, blaaaa....blaaaaa.....blaaaaa....."

Kalau dia dah naik angin, jangan memandai nak menjawab, jadik puting beliung nanti.....hahaha. 

Actually aku takde la buang sisa makanan dalam sinki, cuma sekali sekala jer terbabas.  Kalau minyak aku ngaku memang aku selalu curah dalam sinki. Nak buang kat mana lagi kalau bukan kat situ.

"taruk la dalam plastik, pastu buang dalam tong sampah"

Baek la bosss. Lain kali saya ikut sume peraturan boss. Dah jadi macam ni bukan bos jer yang penat, saya pun penat jugakkkkk.  

Hakikatnya, saluran paip sinki aku penuh dengan daki minyak. Patut la selama ni slow jer air keluar dari sinki tu. Suka tak suka, lepas ni kena la ikut macam yang en. somi cakap.   

p/s: Sebenarnya garam kasar boleh berfungsi sebagai bahan pelarut bagi sisa-sisa yang tersumbat dalam saluran sinki. Masukkan garam kasar ke dalam lubang sinki dan kemudian curah dengan air panas. Pasti sisa-sisa tadi akan larut. Petua dari SINI

20 comments:

~aSHa~ berkata...

sy baru nak bagi petua garam kasar + air panas tu..ehehehe...baca sampai bawah rupanye dah ada...tapi kalo minyak tu mmg tak leh kak....mmg kena buang dlm tong sampah..

Ain berkata...

asha: sebelum ni akak tak pernah cuba pape petua sbb akak main pam jer....

dah jadi kes banjir ni, kena la try taruk garam kasi sisa tu sume larut kan....

lepas ni takmo dah buang minyak dalam sinki, daki minyak jer yang keluar semalam tau....

cheqna berkata...

salam kak

ye ke garam boleh wat sink dok sumbat??
nok try r kekgi
cheqna memang dok wehi ngat orang tohok sisa2 makanan lam sink...

kakcik berkata...

Salam Ain..

dah siap masak ke? :)

Ain berkata...

cheqna: akak lum cuba petua letak garam kasar tu, cheqna cuba la....

Ain berkata...

kakcik: salam kak,

ain masak menu ayam jer hari ni, nak masak tom yam tak jadi sbb tak sempat beli bahan mentah...

QuEeN Of 2 Heroes berkata...

pernah terjadi last year..huhu. sejak tu sll jirus sink ngan air panas...serik da kena sekali...ngee :p tahun ni sy raya kuantan dl...mgkn raya5/6 baru balik dungun... :)

Zareda Norman berkata...

ain

ekceli kalau pi kedai hardware, ada jual hablur yang hancurkan semua sisa dalam paip sinki.. tabur hablur tu dalam lubang sinki then curah air panas.. buat 2-3 kali sebulan, memang besrih lubang sinki tu..

Ain berkata...

nadia: kalau tersumbat sampai banjir tu ni kira 1st taim terjadi kat akak....

sakan kena bebel ngan hubby....

jemput la datang raya rumah akak nanti ya....

Ain berkata...

kak zar: baru tau ada jual hablur yang boleh hapuskan sisa dalam paip sinki, thanks sharing kak.....

tak sabar nak gi carik ni....

hehehe....

LiNda berkata...

Haiii..

takde kerja
cari kerja .. hehe

Memang tension sinki tersumbat .kann..kann

time tuh , semuanya jadi ribut !

♥Azie♥ berkata...

hahahah ain macam azie gak selalu buang minyak dalam sinki..

azie pernah jadi sinki tersumbat lepas tue berjanji kononnyer akan buang sisa makanan dalam plastik lepas tue lama2 mai balik tabiat lama tue...heheheh

Ain berkata...

sis linda: takat tersumbat tu boleh tahan lagi kak, tang banjir yang tak tahan tu....

thanks pinjamkan getah paip semalam ya....

Ain berkata...

azie: dah jadi tabiat ain kalau tang buang minyak dalam sinki tu....

sisa makanan memang ain buang dalam tong sampah sbb big bos selalu bagi amaran....

kalau terlepas pun yang kecik2 dan payah nak kutip jer...

nza berkata...

hi.hi.hi....sabar jelh ain kena leter dgn hubby...hi..kelakar lak.

satu lg petua kalu sinki trsumbat, sblh mlm ain curah klorok kt dlm tu n biarkan smpai pagi...insyaalh brkesan.....

Ain berkata...

kak nza: kalau pakai kloroxx boleh terus cuba ni.....

thanks share petua ya kak....

pssst, hubby ain memang kuat berleter orangnya, kalah kita orang pompuan....

hahaha.....

Zaidah berkata...

biasanya minyak zai akan buang dalam bekas tauhu panas n buang dalam plastik sebab minyak bleh menyebabkan tersumbat selain sisa makanan...cian dia berkampung kat dapur...

Ain berkata...

zaidah: kalau bab minyak memang ain tak pernah ambik pot sebelum ni....

sesedap rasa jer main curah dalam sinki.....

kalau berkampung leh minum air or makan syiokkk jugak kan.....

hehe.....

mamalieyna berkata...

loor ciannye...tak pepasal kena berkelah kt dapor ye,,siap kena psg telinga lagi..heheh!

petua tu pernah dgr gak..then..minyk mmg betul kena elakkan curah terus ke dlm sinki..eina biasa..letak dalam botol tak guna lagi, dh penuh botol tu, buang la! dedulu mls gk nk amalkan gitu, tp asyik dipesan2 oleh en suami, ikut ler..hehe..

Ain berkata...

mamalieyna: kalau dah buat salah memang wajib kena leter ngan en. somi....

dah memang silap kita, angguk2 geleng2 jer la.....

hehehe....

lepas ni nak cuba didik diri sendiri bior berdisiplin sikit, takmo dah curah minyak dalam sinki....

Related Posts with Thumbnails