Ahad, 22 Ogos 2010

Latih Anak Berpuasa, Banyak Cabarannya....

Pada sesetengah ibubapa mungkin takde masalah nak didik anak-anak berpuasa, tapi pada aku boleh tahan jugak cabarannya. Kalau mental kita tak cukup kuat, nak ajer mengalah dan kasi anak berbuka.

Alhamdulillah, setelah masuk hari ke-12 kita berpuasa, akhirnya danish berjaya jugak berpuasa penuh. Bukan penuh satu bulan tapi penuh dari pagi sampai azan maghrib. Masuk hari ni dah 4 hari dia berjaya buat Allah tambah kasih dan sayang pada dia (cara aku psiko dia untuk puasa). Hari-hari yang selebihnya Allah sayang sikit jer la sebab dia puasa separuh hari....hehehe.

Di awal puasa, untuk kejut dia bangun sahur tak jadi masalah bagi aku. Pujuk rayu 4-5 kali, main tarik-tarik selimut, geletek kaki dan badan, dia bangun jugakkkk. Lepas cuci muka dan kadang gosok gigi kadang idak, dia makan apa ajer yang terhidang kat meja. Takde nasi pun dia tak kisah janji ada kurma dan air sudahh. Setiap hari sejak 12 hari yang lalu dia tak pernah tidur lepas sahur. Mama dia pulak yang terbongkang lena atas sofa. hehehe.... Apa dia buat???? Main sensorang dengan keta lumba, lego dan traktor yang dah berkecai separuh badan (jangan dia gi minum air taim aku lena ni udah la kan). 

Bila hari sekolah, tugas memantau dia puasa rasanya ringan sikit. Cikgu yang pantau, mama tinggal dapatkan info jerk. Dalam pada duk pantau tu, pandai jugak si Danish ni mengelat. Dia curik-curik makan bila ada peluang.....huhuhu. Kat rumah pulak, nampak jer kelibat dia nak ke dapur, aku sound cepat-cepat. "Danishhhh..... buat apa tu ha?" Mmemang takde can nak ngelat-ngelat....

Yang aku peliknya, tenaga super power gagah perkasa danish ni. Asal mintak jer ngan aku nak main kat luar, segala letih lesu hilang. Lima nam ploh kali duk tawaf ngan beskal kat kawasan perumahan kitaorg tu pun dia relaks jer.... Apakah dia dah togok air paip????? Fikiran negatif camni datang jugak sekali sekala tau.... Mana taknya, bila lepak sesama ngan kita kat rumah, kejap2 lapar, kejap2 nak mintak minum sikit, kejap kang dah tahan dah ni, mula la sebokkk tanya bape jam lagiiii......

 'kat rumah tokma, main bola sementara tunggu berbuka'

'baru 4 petang waktu ni.....huhuhu'

'ke hulu ke hilir kejor dan sepak bola' 

Sejak 2 hari lepas dia dah mula tido belah petang. Lega sikit hati aku sebab tak perlu dengar rungutan lapar, sakit perut, tak tahan dan sebagainya dari dia. Tengok dia tido lena (almost 4 hours, biasanya 1 jam pun payah) dengan perut kempis sampai terpacak tulang gitar paru-paru, sadissss pulak rasanya. Dalam hati redha jer la, kalau tak sekarang, bila lagi kita nak didik kan....

Syukur Allah permudahkan segalanya. Walaupun banyak dugaan dan cabaran, tapi takla sesusah manapun. Paling membahagiakan danish puasa bukan kerana ganjaran semata-mata. Dia puasa sebab dia nak Allah sayang banyakkkkkkk kat dia. Dia cakap nanti Allah bagi dia mainan yang macam-macam kat syurga. Hadoiiiii sampai ke situ dia fikir.....

hehehe.....

p/s: apa agaknya pengalaman kengkawan dengan anak-anak ya. Jom la share.  

32 comments:

cheqna berkata...

x dop anok
dok leh share
hahahahaha
tapi memang banyak dugaan pun kan??
sabo jela..
janji danish mampu melaksanakannya
go danish go danish go go go

Ain berkata...

cheqna: lebih kurang sama ngan kita masa kecik2 jugok kan....

kengkonon mandi tapi togok air.....

hahha....

awal2 puasa jer danish wat perangai gini, skrg ni dia mcm dah faham sikit makna puasa tu apa....

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o berkata...

rasanya bebudak ok je...yang susah bapaknya

nza berkata...

Alhamdulillah n tahniah utk danish...gitulh ain seorg ibu, mcm2 cara bagi motivasi kt anak2...dr pngalaman ank pompuan xde masalah ttp anak lelaki byk auta dr fakta...hi...

LYaFRINA berkata...

ain .. bgusnya cara didik ank tu.. one day.. smpai time lya plok.. xtau la camner.. harap2 sukses mcm ain.. biasala.. kita xleh didik ank dgn cara y keras n janjikan habuan..

isyallah.. danish boleh.. mgikut kemampuannya...

Ain berkata...

brutal solo: ada betulnya jugak sebab dari pengalaman saya, kalau kejut abah danish payah betul nak bangun sahur....

hahaha....

Ain berkata...

kak nza: mula2 mungkin sukar sikit kan kak.....

lama2 bila anak2 dah terbiasa, insyaallah dengan sendirinya dorang nak dan seronok berpuasa....

Ain berkata...

layfrina: bila dia berbuka terutamanya kat sekolah, memang frust sangat.....

kalau boleh nak la anak2 bertahan sampai waktu berbuka....

bagi ain paksaan untuk berpuasa tak sesuai untuk anak2 bawah 7 tahun, nanti dorang ingat puasa ni satu bebanan pulak....

danish sibuk duk bilang jari, nak puasa banyak2 katanya....

♥Azie♥ berkata...

AIN AZIE BELUM LAGI..NONIE KECIK LAGI..TAPI KALAU TANYA PUASA TAK..NGAKU JER PUASA TAPI DOK SAT MINTAK SUSU HEHEHEHE..

DANISH GOOD BOY LA...

Ain berkata...

azie: boleh jugak kalau azie nak ajar nonie puasa....

tapi puasa dalam erti kata yang lebih mudah....

contohnya kurangkan jadual minum susu....

ain ada terbaca kat majalah pama keluaran ogos...

hehehe...

ieda berkata...

budak2 ni bila main mmg tak ingat makan.tp bab mengelat tu...hmmm...tak taulah nak kata..3 thn lepas anak bujang saya pn mcm tu juga.bulan puasa kelepet jer.tp pk 3 lebih dah keluar main..balik petang nampak segar semacam...bila tanya minum ke tidak semestinya jawab tak...tapi dlm hati mmg saya 100% was2 dgn 'keutuhan' puasa dia tu..hehehe.

LiNda berkata...

Ain,

tahniah ! awak dpt ajar dia berpuasa seumur 6 thn .

Saya ada pengalaman . Ibu yang kekononnya tak kasi anak dia berpuasa sbb kecik lagi . Takut anak dia lapar dah dahaga . Padahal dah berumur 8 tahun . Kasihan kat budak tuh ada Ibu yang menggong camtuh .

Semalam saya tanya Danish puasa tak ? dia jawab PUASA . Saya kata bagus, nanti raya saya kasi Duit Raya . hehee

en_me berkata...

muger2 danish leh jadik anak yg hebat..

Ena berkata...

heheh.. ok la tu kan.. puasa penuh juga danish.. ;D

anak ena si anis tyu pd awal nye berkobar2 nak puasa.. kejut bangun sahur pun sangat senang.. kejut sekali je dah bangun dan makan juga.. tapi 1st day puasa sekerat hari je la.. lepas tu mintak susu.. heheh.. hari ke 2 pun sama.. tapi start je dier tak sihat tu sampai skrg nie dah tak pausa dah.. lgpun die setiap hari kena amik gas /inhaler.. maklumla ada asthma.. tak pe la.. nak buat mcm mana.. lgpun dier baru nak masuk 5 tahun.. ajar sikit2 jadi la kan..

sop berkata...

bentuk buluh biar dari rebung..
usaha yang baik.. harap akan berjaya :)

penjejak maya berkata...

salam,

kalau yang belum bersekolah lagi tu mula-mula dapat separuh hari pun ok la nanti bila terbiasa puasa penuh la tu..

CatlinaFly berkata...

e-ein tak pose lagi so takdop pengalaman lah hehehe

tapi adik ipar baru darjah satu..sampai sekarang belum ponteng lagi..kecian gak tgk...balik sekolah dia gi bukak peti sejuk..pastu teringat,..eh adik puasa hehehe

Softtouch [Hanim] berkata...

xde pengalaman..danish sy belum berpose lagi..cume dia kat tadika xmakanlah..mmg tadika dia ajar puasa konon2..cume kul 12 tu taska bg makanlah..kira puasa setegah harilah..

zue @ annaleeya berkata...

anak akak si alif tuh plak... sblom gi skolah, akak bg minum nestum campuran tuh... sbb alif nih mmg susah bgn sahur.. puas kejut... bila balik sek, pengasuh alif ckp, dia taknak mkn sbb pose katanya... biarla minum nestum td kol 7.30 pg pon... hehehe...

smp akak balik keje pon, abg ngah xnak mkn... mkn masa berbuka nntilah... xpelah, asalkan dia dah belajar berlapar satu hari kan??? lgpon baru umo 6 thn... xleh nak paksa2 sgt...

az rina a.k.a jaijina berkata...

macam mencabar jugak ye nak latih anak² belajar berpuasa..kalau di biarkan kesian pulak, tp kalau kasi makan kang camne nak belajar puasa kan..isk², mmg kene pandai saiko anak kalu camni..

Ain berkata...

ieda: ain pun kadang was-was jugak tapi tak berani nak tuduh dia minum....

risau jugak kalau dia tak buat dan jadi kecik hati....

Ain berkata...

sis linda: agaknya sebab nak tunggu duit raya dari akak danish gigih puasa....

hahaha.....

dia cakap ngan ain, nanti kalau dapat duit raya nak kasi kat mama....

untung la mama dia kan....hehe

Ain berkata...

en_me: muger-muger hendaknya....

amin...

Ain berkata...

ena: anis lagi bagusss dari abang danish....

masa danish umur 5 tahun dulu ain tak pernah ajar dia puasa....

susah sikit waktu tu sbb dia masih lagi kuat minum susu....

dah masuk umur 6 tahun ni, ain kasi dia minum susu waktu petang atau malam jer...

kalau hari cuti, maksimum pun 3 kali sehari....

tahun depan mesti anis boleh puasa penuh sbb tahun ni anis dah boleh puasa separuh hari...

Ain berkata...

sop: setujuuuuuuuuu.....

kalau dah besar baru nak lentur, lagik payah kan....

huhuhu....

Ain berkata...

penjejak maya: separuh hari tu dah kira bagusss sangat kan....

janji dorang nak belajar puasa...

Ain berkata...

catlina: usah kata budak kecik, yang dewasa pun kadang leh terbabas sbb lupa....

bagusnya adik ipar cat, kalau danish mama dia tak tegur harus dia minum seteguk dua...

hehe...

Ain berkata...

hanim: ok jugak tu nim.....

budak kecik kalau nak suruh dorang puasa tak boleh terlalu mendadak atau dipaksa-paksa....

mungkin boleh start dengan puasa susu, puasa separuh hari dan sebagainya....

danish ain pun belajar pelan-pelan jugak....

1st day puasa dah kantoi kat sekolah sbb terliur tengok kengkawan makan cekedis....

Ain berkata...

kak zue: permulaan yang baik untuk alif....

sian pulak dia bertahan dengan nestum jer kan....

Ain berkata...

rina: memang kena pandai saiko dan ambik hati.....

yang penting bagi peluang anak-anak belajar puasa secara berperingkat....

kalau nampak mcm dah tak tahan sangat tu kasi can la dorang berbuka....

danish akak pernah sampai nangis sbb tak tahan sakit perut, tapi pujuk punya pujuk bertahan jugak sampai berbuka....

hehehe....

mamalieyna berkata...

oooh belum ada pengalaman lagi.nak menimba pengalaman ni..hehe..mmg kita kena lebih teguh iman, tuk latih anak berpuasa kan..cayalah danish..hehe..

moga dipermudahkan tuk hari2 berikutnya! ^_^

Ain berkata...

mamalieyna: alhamdulillah, makin hari dah makin senang.....

tiap kali lepas berbuka, dia terus cakap besok nak puasa lagi....

semalam bangun sahur dia dah bangun sendiri. siap nak kunci jam sbb tak nak mama yang kejutkan....

hahaha...

Related Posts with Thumbnails