Selasa, 28 Julai 2009

AKHIRNYA.....

Balik jer koje petang semalam, ada kezutann kat rumah aku...

Pokok ceri (aku jer kot panggil pokok ni pokok ceri) depan halaman rumah aku dah tumbang menyembah bumi...... petang tu mmg nak hujan dan angin agak kuat, tapi tak terpikir lak aku sampai boleh tumbangkan pokok ceri ni. Maklum la batang pokok ni agak besar jugak. Akhirnya, tamat jugak riwayat pokok ni setelah hampir 4 tahun aku buat zalim kat dia.......  aku mintak maaf erk sbb suka cantas2 dahan ko...... aku bukan apa tau, dahan ko tu suka sgt cucuk2 hidung ngan mata aku ni...... 

Pasni takde lagik la bebudak main panjat2 pokok kat depan rumah aku..... main kutip2 buah pastu sepah2 kan daun ceri dlm longkang aku... korang jangan tak tahu, walaupun pagar aku tu berkunci, bebudak ni selamba dek jer lompat masuk dlm pagar aku tau..... tak kisah ler, janji dorang bahagia...... ada jugak la org yg tolong perabihkan buah ceri tu sblm kelawar2 dtg waktu malamnya..... 

Sayangnya bila pokok ceri ni dah takde, jawabnya aku pun tak leh nak buat pahala free lagik dahhhh..... bukan ke menanam satu pohon utk dijadikan tempat org tumpang berteduh tu dijanjikan pahala oleh Allah...... sangat mudah kannnn.... jom kita pi tanam pokok manyak2..... bumi pun segar dah sihattt gitewwww..... 

Sini mehh aku share ngan korang kejadian semalam.....

tumbang menyembah bumi

cik hubby tengah cari jalan masuk

kami redah dahan pokok tu dan berjaya masuk dlm rumah

sempat cium montot kete jerk...... sib baek tak kena badan kete tau..... kalau tak harus tembus bumbung kete aku tu.....

Danish yg sangat teruja tgk pokok tumbang

kerja2 pembersihan oleh cik hubby...... sangat bernasib baik sbb jiran dtg membantu walaupun dia baru sampai dari kampung.... kalau la cik hubby buat koje ni sensorang, aku agak la kans, lagi 4 hari baru siap.... punya lemah gemalai dia potong dahan pokok tu.....huhuhu........

respect kat jiran aku yang sangat pantas buat kerja....... nampak jerk badan dia kecik tau.....tapiiiii tangkassss, agaknya dia dah terbiasa sbb dia ni kojenya dlm hutan sana nun..... jaga laluan ketapi...... tut...tut.....

dekat nak maghrib baru siap....... upahnyaaaa.... teh o panassss

 

13 comments:

Softtouch [Hanim] berkata...

besar jugak pokok tu yer...rimbun jer...nasib baik xkene kete...kalu x menggigil tangan nak repairnya...

~~ciklinn~~ berkata...

tingiat pokok ceri kat dpen umah linn masa kecik2 tu..sedap tau buah tu..berbiji2 gitu..hehheheh

honeylanz berkata...

igt lak pokok ceri kt asrama smaasza dulu-dulu... rendang mcm ni gak. bagus semangat kejiranan... dlm 1 floor rmh has..x semua yg has kenal gitu. dlm lif pun just setakat senyum aja..hehehe

¤(`×[¤_My4_¤]×´)¤ berkata...

Kakak Ain!!
uuu mak haih.....gadang eyh pokok ceri tuh...ingat dulu kecik2 suke amek buah tu makan...heheh...

owh ya....p amek pretty blog award kat rumah mya...mya dah letak atas lemari tu :P jgn tak amek..kang berabuk plak atas lemari mya tu :P

sis_nita berkata...

uuuuuu..
besar gabak pokok tuuhhh..
nasib tak timpa kete..

DaKoSue berkata...

wah sayang nyer pokok tu tumbang nampak rimbun lepak kat bawah mesti best

ainie aziz berkata...

dah tumbang ni, mesti panas la umah tu nnt ek. kalau tak mesti redup je. iskk sayang la pulak.

Mama-Danish & Sarah berkata...

softtouch [hanim]: pokok tu memang rimbun sgt sbb ain suka cantas dahan dia... sib baek tak kena kan, kalau tak terbang budget raya...

ciklinn: masa kecik2 dulu ain pun suka kutip buah ni... tapi tak berani la nak panjat sbb dahan dia kecik, takot patah oooo....

honeylanz: ngan jiran sebelah ni kira baik jugak la.... siap simpan no tepon dia lagi. bukan apa tau, senang kalau ada masalah call jerk...

Mya Hanny: ropenya org lain panggil pokok ceri gak ya... pokok ni memang besar dik, tu yg sayang sgt tu...

pasal award tu, nanti akak gi ambik ya... sementara tu, ko lap la dulu habuk kat lemari tuh....

Mama-Danish & Sarah berkata...

sis_nita: dia sempat cium montot jerk... kalau pokok tu tinggi sket lagi, harus kena kak...

DakoSue: ari tu akak plan nak letak kerusi batu kat bawah pokok ni, tapi tak terbeli lagi... sib baik tak terbeli kan, kalau tak mesti kerusi tu patah kena hempuk ngan pokok ni...

kat bawah pokok ni la, kami duk lepak petang2...

ainie aziz: memang sayang sangat ainie... banyak jasa pkok ni... pasni memang panas la rumah ain.

kete pun dah tak leh tumpang berteduh.... sian gak kat org yg selalu dtg potong rumput tu, dorang suka lepak kat bwh pokok ni sambil berehat lepaskan penat...

Mama Qaseh berkata...

Ermm besar jga dah pokoknya kan..ingat kecik jerk..sib tk kna keta kan..tkpelaa t tanam pkok lain plak yea hehe

Mama-Danish & Sarah berkata...

Mama Qaseh: pasni plan nak tanam pokok pelam plak.... tanah kat cni sesuai utk pokok tu... dah berbuah nanti boleh la bebudak ari tu panjat lagi...hihihi...

ita zakaria berkata...

huh...nasib baik taim tumbang tuh, xder budak2 tengah main ker..org lalu ke. syukur sgt takde sape2 cedera ye kak...tapi penat gak nak kemashh kan hasil tumbangan tuh...

Mama-Danish & Sarah berkata...

ita zakaria: waktu kejadian tu akak kat ofiss, angin memang kuat sangat.... langit pun gelap semacam tau... agaknya sbb nak ribut, tu yg takde budak2 main bawah pokok tu...

kesian kat hubby ari tu, dah la balik kerja penat, nak kena clearkan pokok ni lagik... kena bersihkan ari tu jugak, kalau tak kete tak leh keluar.... sib baik jiran yg gagah perkasa tu dtg tolong....alhamdulillah....

Related Posts with Thumbnails