Khamis, 18 Jun 2009

BIBIR KERING DAN PECAH-PECAH

Mood aku hari ni cam kureng sikit. Huwaaaaa....aku sakit lagi. Kali ni sakit bibir la pulak. Panas sangat ke cuaca sekarang ni sampai bibir aku ni dah start menggelupas dan pecah-pecah. Sungguh tak selesa dibuatnya...

Sesambil layan bibir aku yang sakit dan sesekali berdenyut neh, aku cari info kat internet pasal bibir kering dan pecah. Dapat gak share ngan kengkawan yang ada masalah yg sama cam aku ni.

Apa-apapun, sebelum carik penawar untuk atasi masalah bibir aku ni, kena la selidik puncanya dulu kans. Rasa cam doktor plak ya. Ni dia, punca kenapa bibir kita leh pecah dan tak menawan lagik......huhuhu......

1) Pencemaran kepada udara dan debu. Nak kata aku terdedah sangat kepada udara dan debu kotor ni aku slalu duk dlm office. Balik rumah plak terus berkurung.

2) Perubahan suhu yg tidak dpt diadaptasi oleh bibir. Bibir aku fenin agaknya kejap suhu sejuk, kejap kang panas la plak.

3) Makan makanan yang terlalu masam atau masin. Sehari dua ni memang aku asyik duk kunyah asam jer. Mungkin sbb ni kot...

4) Merokok, suka minum kopi dan minuman beralkohol. Ohhh tidak, aku bkn dlm kategori nehhh.

5) Kurang makan sayur dan buah-buahan. Dah ada dlm menu harian aku ni, mungkin tak cukup lagi agaknya. "Abang, tolong la tambah stok buah dlm peti ais tu.....dah habis dahhhhhh. Help2".

6) Kurang minum air putih. Ni memang kena ngan aku neh.....satu hari ada la dlm 4-5 gelas kot. 

7) Alergik ngan bahan kimia dlm kosmetik. Tak mungkin aku alergik ngan kosmetik sbb skrg ni lipstik pun aku tak pakai.   

8) Suka menjilat bibir ngan air liur. Aku suka tengok orang yang ada habit ni, bila tengok bibir dia, basah jer sentiasa. Comelll pun ada bila tgk dia terjilat-jilat cenggitu. Tapi aku tak buat la......

Antara kekdah-kekdah yang kengkawan leh cuba untuk rawat bibir mungil tu..........

1) Guna lipbalm yang ada pelindung matahari dan berpelembap.

2) Kena gunakan lipstik yang sesuai ngan kulit kita. Paling penting lipstik tu mesti mengandungi emolien a.ka. pelembap.

3) Basahkan bibir ngan air putih bila rasa bibir kita kering. Tak boleh guna air liur sebab dlm air liur ni mengandungi kalenjar ataupun enzim yg boleh menyebabkan iritasi pada bibir. Cukup dengan gunakan air putih atau minum segelas air putih utk basahkan bibir.

4) Minum 8 gelas air putih sehari untuk mencegah dehidasi yg menjadi punca bibir kering. 

5) Segera bersihkan sisa lipstik sebelum tidur. Hahaha.....ada ke orang tidur ngan bibir merah menyala erk? 

6) Banyakan mkn buah dan sayur yg ada vitamin B, C, E dan mineral.

7) Jauhi gaya hidup merokok dan minuman beralkohol.Bahan kimia pada rokok menyebabkan bibir jadik hitam. Minum minuman beralkohol pulak boleh sbbkan dehidrasi.

8) Oleskan pelembap bibir sblm tidur. Boleh jugak gunakan madu.

9) Melakukan pemijatan bibir menggunakan minyak zaitun utk membantu peredaran darah pada bibir. Jangan mintak tolong orang pijakkan ngan kaki sudah la......

Dalam banyak-banyak kekdah ni, aku baru try minum lebih banyak air kosong dan sapukan air tu kat bibir. Nak sangat makan buah, tapi stok dalam peti ais tu dah habis la plak. Malam tadik suruh cik hubby belikan kat pasar malam, tapi dia cakap susah nak parking.....huhuhu sadisnya aku.

Madu tu mcm bagus jerk jadikan pelembap, tapi kena sapu waktu siang je la. Aku tak berani nak sapu waktu malam, takut kang cik semut comolot lak ngan aku. Tak pasal-pasal besok pagi gi kerja ngan bibir besau...... tambah lagi satu penyakit. Agak-agak kan, lepas guna madu tu nanti, bibir aku leh jadik cam bibir kat bawah tu tak? hahaha......berangan jer la.....

Images from Googles

19 comments:

kakLuna berkata...

ye lah..pakai lipbalm dan minum air byk2 tu yg sebaiknya

sis_nita berkata...

aisehhh.. seksi gilerr arr bibir camtu kan.. nak guna pon kena pk banyak kali.. kahhhh.. hehehe!

honeylanz berkata...

if bibir cam gitu..perh..kalah angelina jolie ;)
try nivea lip care..mn tau okay..

::@FiQ berkata...

perit kan?? panas2 macm nih.. kne pakai sekilo lipbalm jawabnyerr

ummi afifah berkata...

alamak..jgn lupa lak terletak honey time tidur..tak terbayang camne 'cantik'nya bibir akak.. hee..hee..jgn mare.. air masak tu mmg elok..

Mama-Danish & Sarah berkata...

kakluna: aku sebenornya tak leh pakai lipstik sebarangan, bibir aku alergik... sbb tu aku biarkan jer bibir aku tanpa lipstik. nak beli lipbalm, tapi risau kot2 tak sesuai....

sis nita: meleleh air liur kaum adam nengoknya..

honeylanz: thanks for the idea. mungkin sesuai kot.

afiq: kalau sekilo tu bukan nak pakai dah fiq, tu nak makan namanya....

Mama-Danish & Sarah berkata...

ummi afifah: honey memang bagus. boleh buatkan bibir kita merah dan berseri. takde la pucat lesi bila kita tak pakai lipstik.

KV berkata...

bibir aku pun selalu berkeping2 dan aku slalu gatal tgn nak kopek. Huhu

mama idzareef berkata...

same lerr kita..bibir selalu pecah2..adeii cemane la nk basah..minum air masak mmg la mls tersagt2..huhu.. ;p

shi3la berkata...

haku panas22 nieee asyikk kener migrain jerk..bibir tak pernah ader masalahh la setakatt nihh...kalo bibir haku ader masalah ponn haku kasikk kat hubby haku..tau ler diyer nak ubat kan...huhuuuu

ainie aziz berkata...

try la pakai lipbalm. aini pakai vaseline punya. alhamdulillah, bibir tak kering sgt.

ummumishkah berkata...

nice tips.. moga cepat2 baik yer..

ibu_arifa berkata...

sama lah kita kak..dah la dok pulun ganti puasa ni..mulut plak merekah+kdg2 bdarah.. nak try buh madu la nnt

atie berkata...

sian pulak ain...memang ler sedang musim panas amat nih...

Linda Latip berkata...

heheh air la mmg essential utk bdn dgn lips..kna bykkan mnum air bru kurg pecah bibir tu ;)

Mama-Danish & Sarah berkata...

kv: pekata ko ikat jer tangan ke belakang. confirm pasni tak leh nak kopek-kopek lagi.... aku kekadang tu terbabas jugak. tu yang tambah teruk tu....

Mama-Danish & Sarah berkata...

mama idzareef: betu la, susah sungguh nak dapatkan 8 gelas sehari. tu payah nak dapat bibir menawan tu...

shi3la: hahhaha....idea bagus. kang aku suruh hubby aku try ubatkan. hik..hik..

ainie aziz: dulu memang ain guna vaseline, tapi bkn lipbalm tu. beli yang dlm bekas besar...tapi dah lama buang. smlm baru perasan ada lipbalm vaseline jual kat guardian...tapi dah terbeli yg nivea punya.

ummumishkah: thanks ya kak.dah ok sikit ni, tak lama lagi baik la kot.

ibu arifa: akak pun kekadang tu tak sedar bibir berdarah. tu kira teruk sangat la tu....

Mama-Danish & Sarah berkata...

atie: tu la kak, moody jer jadinya. sib baik tak sampai nak marah-marah orang. cuma nak bercakap tu cam malas...

Linda Latip: tengah usahakan bercinta ngan air ni...hihihi..

one berkata...

sori d cni sy skadar ingin b'tanya...normal ke if bibir kering but not dlm cuaca panas n kering shj..?
n plg tension ble gatal2..nk kta alergik,xkn mkn buah durian pon leh gatal..plikkn??
penah skali sy g jmp dr.,tp jwpn sme d beri..kurng air..tp ble minum bnyk air pon xhenti2 jgk kering tu?
huhu,,,skan sy leh pki nivea lipcare je..tu pun untk mnutup kekeringan yg t'amat sgt n spaya bleh senyum..huhu..

Related Posts with Thumbnails